عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان تدوین شود

فرماندار در دومین جلسه شورای سالمندان شهرستان:

بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان تدوین شود

بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان تدوین شود

 دومین جلسه شورای سالمندان شهرستان آق قلا به ریاست الیاس هیوه چی فرماندار و اعضاء این شورا در محل سالن اجتماعات فرمانداری تشکیل شد.

الیاس هیوه چی در این جلسه گفت:بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان طراحی و تدوین شود.

فرماندار شهرستان آق قلا با بیان اینکه توجه به سالمندان توجه به آینده خودمان است اظهار داشت: حدود 4 میلیون سالمند در کشور زندگی می کنند که 30 درصد آنها از وضعیت معیشتی مطلوبی برخوردار نیستند . به نوعی می توان این میزان را به استان و شهرستان نیز تعمیم داد . حدود 4 الی 5 درصد جمعیت شهرستان آق قلا یعنی حدود 7 هزار نفر جمعیت را سالمندان تشکیل می دهند .

وی افزود: کارشناسان پیش بینی می کنند در 10 سال آینده حدود 25 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند ، بنا بر این هر برنامه ای که تدارک و پیش بینی شود برای آینده خودمان خواهد بود، برنامه ها باید به سمت و سویی تدوین گردد که در آینده بتواند پاسخگوی 25 درصد جمعیت سالمند باشد .

نماینده عالی دولت در شهرستان آق قلا نداشتن برنامه جامع توسط دستگاههای اجرایی ذیربط راعلت مشکلات عدیده سالمندان و عدم حمایت از آنها را دانست و بیان داشت : سالمندی دوران بسیار حساسی است و ما باید برای سلامت ، تغذیه ، ورزش و نشاط اجتماعی سالمندان در چارچوبهای مشخصی برنامه تدوین نماییم . سالمندان ما هنوز در رابطه با رفتارهایشان به ویژه در بحث تغذیه رفتارهای دوران میانسالی و گاهاً دوران جوانی را دارند که این پاسخگو نیست و لازم است در این عرصه ورود پیدا کنیم و برای آنها برنامه داشته باشیم .

وی از برقراری بیمه سالمندی ازطریق وزارت کار ،تعاون و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت :با برقرای این بیمه مشکل دارویی و درمانی سالمندان عزیز مرتفع خواهد شد .

این مقام مسئول با تاکید بر استمرار و تقویت برنامه ها و فعالیتهای حوزه سلامت سالمندان توسط بهداشت و بهزیستیتصریح کرد : لازم است حساسیتها و ظرافتهای دوران سالمندی دیده شود و برای آن برنامه ریزی گردد . این تفکر که در بین برخی سالمندان مبنی بر اینکه به یک سن مشخصی که رسیدیم کار تمام شده است را باید تغییر دهیم . ما باید توان و استعداد های افراد سالمند را شناسایی کنیم و به آنها خوراک فکری دهیم.

رئیس شورای سالمندان شهرستان آق قلا با بیان اینکه در پی رشد و صنعتی شدن جوامع و دور شدن از باورهای سنتی، ملی و دینی، عده ای از مردم مراقبت از سالمندان را به نهادهای دولتی و مراقبتی می سپارند، افزود: لازم است با تکیه بر باورهای ملی و دینی و فرهنگسازی در راستای حفظ و ارتقای جایگاه، حرمت و تکریم سالمندان اقدامات لازم انجام گیرد.

وی با بیان اینکه تمام نیاز سالمندان، نیازهای مالی و مادی نیست، اظهار داشت: تکریم و ارج نهادن به جایگاه بزرگترها و سالمندان یکی از مهمترین موارد مورد توجه در جامعه است ولی آنچه باید مد نظر قرار گیرد این است که برای سالمندان و بازنشستگان برنامه خاصی در نظر گرفته نمی شود لذا هر اداره ای می تواند برای بازنشستگان خود نیز برنامه ریزی کرده و از توان و تجارب آنها بخصوص به عنوان مشاور بهره گیرد.

هیوه چی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خواست در راستای تقویت روحیه و نشاط سالمندان ،برنامه های متنوع فرهنگی از جمله شاهنامه خوانی ، حافظ خوانی و حتی با توجه به فرهنگ منطقه مختوم قلی خوانی را برای سالمندان برگزار نماید .

وی برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی و استفاده از توان سالمندان در حوزه های صنایع دستی را از جمله برنامه های قابل اجرا دانست و تاکید کرد افراد سالمند کوله باری از تجربه هستند و می توان با برنامه ریزی درست از این تجارب در زمینه های مختلف استفاده کرد .

فرماندار شهرستان آق قلا در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم تشکیل و تکمیل بانک اطلاعاتی سالمندان تاکید کرد و گفت : برنامه های حوزه سالمندان بر اساس این بانک اطلاعاتی تدوین ، تعریف و اجرایی و عملیاتی گردد و در پایان نیز نقاط ضعف و قوت بررسی و ارزیابی شود .

بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان تدوین شود

 

بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان تدوین شود

 

بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان تدوین شود

 

بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان تدوین شود

 

بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان تدوین شود

 

بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان تدوین شود

 

بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان تدوین شود

 

 

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : آق قلا
  • بازدید : 654
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 808

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : پنج بعلاوه شـش؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 91
بازدید دیروز: 209
بازدید ماه:2646
بازدید سال:10205
بازدید کل:22306289